Revista Mjekësia Veterinare Shqiptare

Hyrje » Për dashamirësit dhe pronarët » Bletaria Shqiptare- Informacione të ndryshme » Politika, demokracia dhe marrëdhëniet në familjen e bletës

Politika, demokracia dhe marrëdhëniet në familjen e bletës

Advertisements

Nga Dr.Agim Nelaj

Një eksplorim mbresëlënës i sjelljes së qënieve.

Demokracia e bletëve tregon se grupet vendimarrëse, qofshin te bletës ose njerëzor, mund të jenë më të mençur se edhe individët më të mençur në to.

(Material i nxjerre nga konferenca Tetor,Tampa,Fl)

Së pari dhe më kryesorja, Biblioteka e bletarëve politikë përfshin libra që kanë qenë çelës për mënyrën se si njerëzit kanë kuptuar organizimin social të bletëve në terma politikë. Megjithatë, duhet të theksohet se librat në bibliotekë tregojnë tendenca të përgjithshme në mënyrën se si njerëzit kanë kuptuar organizimin shoqëror dhe politike të bletëve përgjatë historisë, por mendimet kanë ndryshuar gjithmonë dhe jo çdo teori është botuar. Aristoteli mund të konsiderohet studiuesi i parë i bletëve dhe Historia e Kafshëve nga Aristoteli (shek 4th pes) përshkrimi i parë i thellë i bletëve në letërsi. Aristoteli kategorizonte bletët si “Kafshë politike” dhe përdorte termat “mbretërit”, “udhëheqësit” dhe “sundimtarët” për të treguar bletët mbretëreshë. Gjithësesi,ai gjithashtu vuri në dukje se disa njerëz i quajtën “nënat” e bletëve dhe pretendonin se prodhonin të rejat. Georgika nga Virgjili (29 pes) është një tjetër libër kyç në historinë politike të bletëve.

Virgili e përshkruan shoqërinë e bletëve si një komb me një mbretëri, të cilit popullata i paguan homazhe dhe do të luftojë vullnetarisht për vdekjen. Thuhet se burrështetësi dhe filozofi romak Seneca (rreth vitit 4 pes – 65 të es) kishte në mend gjeorgjianët kur pohonte se monarkia është një shpikje e natyrës: “Monarkia, thotë Seneca, është një shpikje e Natyrës. I liruar nga puna, ai e mbikëqyrë atë të të tjerëve. Ai është kampion, i zgjedhur nga gara, superiore në përmasa dhe bukuri “. Ironikisht, Seneca përfundimisht u detyrua të merrte jetën e tij për pjesëmarrje të dyshuar në një përpjekje për vrasjen e perandorit Nero, i cili dikur ishte nxënësi i tij. Ndoshta keqardhje mbrojtjes së tij të monarkisë si mënyrë natyrore.

Mbretereshambreteria e bleteve

Që në fillim të vitit 3500 pes, egjiptianët përdorën një hieroglif bletësh për të treguar mbretin e tyre. Nocioni i shoqërisë së bletëve si monarki i sunduar nga një mbret vazhdoi deri në shekullin e 16-të. Në vitin 1586, spanjolli Luis Méndez De Torres kishte vërejtur se bleta mbretërore në zgjua vuri vezë dhe kështu vendosi që, mbreti në fakt ishte femër. Por ishte monarkia femërore nga Charles Butler (1609), e cila e popullarizoi idenë e një mbretëreshë mbretërore. Më vonë në shekullin e 17-të, Jan Swammerdam (1637-1685), natyralisti i famshëm hollandez dhe mikroskopisti pionier, tregoi përtej dyshimit se bleta udheheqese ishte femër. Megjithatë, ideja që monarku i shoqërisë së bletëve ishte një mbretëreshë dhe jo një mbret mbeti e diskutueshme deri në mesin e shekullit të 18-të.Nga shekulli i 19-të, u pranua përgjithësisht se shoqëria e bletëve kishte një mbretëreshë. Ky nocion ende mbizotëron, pavarësisht nga shumë që përpiqen ta rrënojnë atë: “Mbretëresha ose, siç mund të quhet më mirë, nëna e bletës, është nëna e përbashkët e të gjithë kolonisë”, shkruan LL Langstroth.Të dashurosh bletët “është se bleta mbretëreshë është mbrapa e një monarku, si nga natyra ashtu dhe nga prirjet”, dhe “Pavarësisht titullit të saj të lartë,mbretëresha bleteve nuk është një sundimtare në asnjë mënyrë “, ndikimi i liderit, duhet të mbështetet debati, duhet të zgjedh zgjidhje të ndryshme, dhe shumica duhet të llogaritet për një rezolutë të besueshme Karl von Frisch filloi të bënte kërkime mbi bletët në vitet 1910 dhe në vitin 1925 ai u bë profesor në Institutin për Zoologji në Universitetin e Mynihut. Në vitin 1941 ai u detyrua të tërhiqej nga nazistët. Një nga arsyet ishte se një nga gjyshërit e tij ishte hebre, një tjetër arsye ishte se ai nuk donte që kërkimi i tij të përdorej për arsye ideologjike nga nazistët. Ndonëse, pensionimi i tij u shty për shkak të hulumtimeve të tij të vlefshme në luftimin e infeksioneve në bletët. Frisch e bëri atë gjatë Luftës së Dytë Botërore dhe vazhdoi të bënte kërkime mbi bletët gjatë një jete të gjatë dhe aktive si studiuese. Në vitin 1973 mori çmimin Nobel së bashku me Konrad Lorenz dhe Nikolaas Tinbergen për “zbulimet e tyre në lidhje me organizimin dhe nxjerrjen e modeleve të sjelljes individuale dhe shoqërore”.Karl von Frisch bën një punë të mirë për të shmangur antropomorfizmin në bletët vallëzuese. Me fjalët e tij ai ka qenë “i kujdesshëm për të mos qëndisur imagjinatën. Karl von Frisch filloi të bënte kërkime mbi bletët në vitet 1910 dhe në vitin 1925 ai u bë profesor në Institutin për Zoologji në Universitetin e Mynihut. Në vitin 1941 ai u detyrua të tërhiqej nga nazistët. Një nga arsyet ishte se një nga gjyshërit e tij ishte hebre, një tjetër arsye ishte se ai nuk donte që kërkimi i tij të përdorej për arsye ideologjike nga nazistët. Ndonëse, pensionimi i tij u shty për shkak të hulumtimeve të tij të vlefshme në luftimin e infeksioneve në bletët. Frisch e bëri atë gjatë Luftës së Dytë Botërore dhe vazhdoi të bënte kërkime mbi bletët gjatë një jete të gjatë dhe aktive si studiuese. Në vitin 1973 mori çmimin Nobel së bashku me Konrad Lorenz dhe Nikolaas Tinbergen për “zbulimet e tyre në lidhje me organizimin dhe nxjerrjen e modeleve të sjelljes individuale dhe shoqërore”. Frish në fjalët e tij ai ka qenë “i kujdesshëm për të mos qëndruar me imagjinatë mbi faktet, të cilat janë mjaft poetike në vetvete”. Por ka një fjali që është mjaft e fortë për të garantuar përfshirjen e librit në bibliotekë: “Kështu, funksionimi i qetë i shtetit të bletës varet edhe nga anëtarët e papunë; madje edhe dembelizmi mund të justifikohet – sa kohë që nuk bëhet parimi i jetës “. Kjo fjali shfaqet në nën-kapitullin “Harmonia e punës”. U shtua kur libri u ripublikua pas Luftës së Dytë Botërore dhe nuk është në edicionin e parë të botuar në vitin 1927. Nazistët shkruan me famë “Arbeit macht frei”me kuptim se:* Puna bëhet falas* mbi portat e kampeve Të përqëndrimit.

vazhdim…

Artikulli u përgatit nga Dr.Agim Nelaj

Nuk lejohet përdorimi i këtij artikulli pa lejën e redaksisë ose autorit!

Ju lutemi në rast referimi duhet të përmendet autori, burimi i informacionit dhe linku përkatës.

 

Advertisements
Këtë e pëlqejnë %d blogues: